'DES DELS MUNICIPIS, DIBUIXEM UN HORITZÓ REPUBLICÀ' -REVISTA PAERIA maig 2018-

Falta poc i falta moltíssim; l’horitzó de les eleccions de 2019 es dibuixa cada vegada més en el pensament de partits, candidatures i ciutadania. I aquesta fita es va arrelant a les nostres ments mentre encara arrosseguem la ressaca política de la passada tardor.

Intentant salvar els mobles i el capteniment del país, després d’un embat de l’Estat espanyol més que previsible, i del tot injust (d’això va enfrontar-se a un Estat antidemocràtic), ens trobem, com a moviment popular independentista, amb la necessitat d’encarar una nova estratègia per fer possible la materialització de la República.

El que hem d’aprendre del passat cicle polític és que les institucions catalanes restaran intervingudes per l’Estat Espanyol, per mitjà del 155, el control de les finances, o altres mesures de submissió, fins la pròpia consecució de la República. Així doncs, els que fermament creiem que la independència del nostre país vindrà per un procés de ruptura, i no per re-negociar l’autonomisme o un canvi de la llei a la llei, pensem, i així s’està demostrant, que posar tots els ous de la gallina al Parlament de Catalunya o la Generalitat, com a únic espai de “guiatge” i iniciativa política de l’independentisme, és un error.

D’aquesta manera des de la CUP de Cervera creiem que els propers comicis electorals municipals no seran una simple tria dels representants públics de la ciutat, els quals, en una situació de normalitat autonomista, es dedicarien a gestionar el 13% de les engrunes competencials que l’Estat espanyol relega als municipis.
No, senyors, no! L’any 2019 podem convertir els nostres municipis en bastions de defensa de la República, amb governs republicans al servei d’una estratègia de ruptura.

I què poden fer els municipis per avançar en República?
Doncs des dels municipis podem fer molt més que aprovar declaracions polítiques o mocions simbòliques. Podem avançar en la recuperació de serveis i patrimoni públic, que ara mateix estan gestionats per agents que resten al servei dels interessos econòmics de l’Estat, i que en una situació de confrontació amb aquest, nosaltres no li podem regalar el seu control.

Comencem per les finances, com podem anar a una situació de ruptura amb l’Estat si les arques municipals (i també de la Generalitat) estan sota el control i xantatge d’entitats financeres que serveixen al Regne d’Espanya? La Caixa i el Banc de Sabadell són essencials i fidels a l’Ibex35, un poder econòmic, que a part d’agent opressor del capitalisme més salvatge, és el principal opositor a la independència del nostre país.
El mateix Estat els va apanyar la llei perquè canviessin la seva seu fiscal fora de Catalunya. Caram! Això és el capitalisme d’amiguets!

I així podríem fer una llarga llista de serveis, com la llum, l’aigua, els peatges, l’habitatge, la sanitat, i un llarg etcètera de serveis que necessiten una cobertura pública, no només pel control democràtic i per avançar en igualtat i equitat, sinó perquè la lluita per la independència també passa per desposseir l’Estat del control de tot allò que afecta les nostres vides. Perquè un procés constituent per decidir què fem amb el nostre país, vol dir que primer hem de tenir el control d’allò sobre què volem decidir.

Incansables iniciem una primavera catalana per encaminar la República Catalana des dels municipis. La lluita per la recuperació de petites sobiranies serà clau per la lluita de la sobirania nacional. Perquè les lluites socials són indestriables de la lluita nacional.

Des de Cervera, i des de tots els pobles, viles, barris i ciutats, podem dibuixar el futur republicà!