"QUAN ES COMENÇA LA CASA PER LA TEULADA…" -REVISTA PAERIA març 2018-

Imaginem-nos un foraster, un turista, un fora vila... que aterra a Cervera. Segurament, a les fotos es retratarien a la perfecció les obres que l’equip de govern de la Paeria es dedica a promocionar via premsa escrita, digital i xarxes socials.

Resultat d'imatges de mobilitat cervera

No obstant això, més enllà de la foto queda la realitat i aquesta no és gaire encoratjadora: circulació lliure de vehicles per carrers per a vianants (Major, Manel Ibarra, Burgos, etc.), aparcaments caòtics i irregulars a la plaça Major, la zona de l’església de Sant Antoni, plaça Universitat o avinguda Catalunya, zones de càrrega i descàrrega insuficients i gens controlades, zones blaves mal gestionades (horari totalment desfasat amb l’horari comercial, recaptació destinada a l’empresa gestora dels aparells, poca eficiència i eficàcia de les mateixes zones), incompliment de les ordenances cíviques (excrements d’animals domèstics pels carrers o parabòliques als balcons, en són només alguns exemples), cap campanya per reforçar l’ús de les noves zones de vianants, i un llarguíssim etcètera.

Totes aquestes qüestions han estat plantejades a l’equip de govern durant aquesta legislatura i, de moment, cas omís. Des del nostre punt de vista, són problemes i disfuncions que s’enquisten quan comences la casa per la teulada, i sense plànol, en lloc de bastir un bons fonaments. I és que l’excusa de les obres ja no serveix, fa mesos que estan executades, i calen actuacions concretes de forma immediata.

La CUP de Cervera hem traslladat les nostres propostes al govern municipal però volem exposar-les de nou d’una forma pública (tot i que algunes ja les portàvem al programa electoral amb el qual vam concórrer a les eleccions) perquè més enllà de la crítica a una gestió concreta, volem plantejar alternatives viables:

• Potenciar la mobilitat sostenible per tal de millorar la qualitat de vida de la ciutadania (camins amics, facilitar desplaçaments a peu, amb bicicleta, o amb patinet).
  • Millorar l’accessibilitat i la mobilitat per a les persones. Els vianants són els protagonistes de l’espai públic, i aquest ha d’estar adaptat. Cal deixar de pensar els espais des de l’hegemonia del cotxe.
  • Revitalitzar i humanitzar l’espai públic. Les places i el carrers són per les persones, espais per conviure i compartir.

Cal fer-les agradables per a la ciutadania.

• Instaurar zones d’aparcament gratuïtes properes al centre, amb una limitació horària per potenciar la rotació. Juntament amb unes zones d’aparcament més llunyanes (horari laboral o de mitja durada), sense cap limitació, i amb unes bones vies de connexió amb la zona centre.

Però tot i així, l’objectiu fonamental, prioritari i imprescindible de tot govern municipal, hauria de ser l’inici d’un procés participatiu (ciutadania i comerços) per debatre i consensuar un model de convivència per a la zona centre de la ciutat. Això són els fonaments sobre els quals s’aguanta una obra. I entenem que si l’equip de govern va negar-se a treballar cap de les esmenes que l’oposició vam presentar al Reglament de Participació, és que deu tenir molt clar com ho vol fer. O no? Tot i així, sovint les accions del nostre equip de govern són tan coherents com afirmar que era de nit no obstant plovia...