Una primavera confinada -REVISTA PAERIA juny 2020-

Portem més de dos mesos des que va esclatar la crisi sanitària de la COVID-19, temps suficient per haver-nos pogut fer moltes preguntes des del confinament i mirant-nos el món des d’una pantalla. És una crisi que ha arribat sense previ avís i que ens ha deixat a tothom absolutament desconcertats, i en moments com aquests els Ajuntaments tenen un paper importantíssim, com a institució més propera a la població, i han d’estar a primer línia a l’hora de fer front a les mesures de prevenció i seguretat, i a preparar-se per fer front a la crisi econòmica i social que està venint.

Des de la CUP Cervera volem compartir algunes reflexions de com hem viscut nosaltres aquests dos mesos com a grup municipal de la Paeria.

A l’inici de la crisi l’Equip de Govern va reaccionar tard. Entenem que la situació va ser molt sobtada i, per tant, la capacitat de reacció es redueix. El trencament de govern amb la sortida de SiF en plena crisi, tampoc deuria ajudar a ser més àgil en la gestió de la crisi. Tot i això, s’ha fet evident el que fa temps que diem, i que és molt greu: la manca de lideratge.

Des del primer dia que el nostre grup municipal ens vam posar al costat i a disposició del Govern de Paeria i en cap moment vam dir res públicament sobre la gestió de l’Equip de Govern, ho fèiem als espais de reunions entre els càrrecs electes. Al bell mig d’una crisi com aquesta el que cal és arromangar-se i sortir-ne de la millor manera, i quan acabi, ja en parlarem i demanarem responsabilitats.

Ens ha dolgut que tota la informació que ens ha transmès l’Equip de Govern, sempre ha sigut a petició dels grups de l’oposició, mai per iniciativa de l’Equip de Govern. Davant la insistència dels grups de l’oposició a participar activament
en la gestió de la crisi, vam poder forçar unes reunions setmanals a les quals com a grup vam ser proactius aportant propostes per tal de fer-hi front.

Hem de dir que totes les nostres propostes han estat escoltades, debatudes i moltes s’han dut a terme. Algunes de les propostes que vam presentar són:

• Celebració del mercat setmanal, per a la venda a l’aire lliure de producte fresc i de proximitat, i permetre al productor petit poder vendre el seu producte, i com a espai públic que és, des de la Paeria es poden controlar millor les mesures de seguretat.
  • Millorar els canals d’informació de la Paeria amb la ciutadania.
  • Informar a temps real de la situació de la pandèmia, i de les mesures que pren la Paeria, en cada moment. No s’hi val a enviar un enllaç amb el mapa de Catalunya i espavila’t a trobar el teu poble.
  • Vetllar i acompanyar el petit comerç local, informar pels canals de la Paeria dels establiments oberts i dels horaris, i tractar-los com a servei públic.
  • Fer difusió d’iniciatives voluntàries per sorgeixin.
  • Bonificar taxes i impostos municipals a la població, empreses i autònoms.
  • Informar dels drets laborals davant el confinament i l’emergència sanitària.
  • Realitzar un recull de la situació de les empreses, per tal de facilitar l’anàlisi i les possibles actuacions del sistema públic.
  • Realitzar una llista de tots els actes culturals i festius per tal de coordinar la seva anul·lació o el seu ajornament, i buscar alternatives. Començar a preveure escenaris.
  • Estudi dels recursos de les escoles i de l’alumnat pel que fa a ordinadors i tauletes i facilitar connexions per xarxa a Internet, adherint-nos a les campanyes de compartir wifi, sempre i quan sigui de manera segura.
  • Renunciar a les retribucions dels càrrecs electes mentre duri l’estat d’alarma. Celebració d’una diada de Sant Jordi virtual.
  • Etc.

Tot i això, i davant d’aquesta situació tan greu que estem vivint i que a tothom ens ve de nou, volem agrair a l’Equip de Govern tota la tasca realitzada, tot l’esforç i tota la dedicació. Han estat moments durs i fins i tot dramàtics, que
encara ara no sabem com anirà i anem rebent les notícies i les indicacions amb comptagotes. Creiem que cal agrair la seva tasca, ja que no és fàcil estar al capdavant d’una crisi com aquesta.

Això, evidentment, no treu que en puguem fer una anàlisi crítica, però a la vegada constructiva i respectuosa amb la institució i amb la població.