LA CUP CERVERA PORTA AL PLE DE LA PAERIA UNA MOCIÓ CONTRA EL CONSORCI SANITARI

La moció presentada per la CUP Cervera, el redactat de la qual es pot trobar més avall, s'inspira en el text que va aprovar el ple de l'Ajuntament de Balaguer el passat 26 de juny i en un document de consideracions elaborat per l'assemblea de personal de l'ABS de Cervera i la Segarra.

D'aquesta manera, Cervera reprén el debat sobre el model de sanitat que cal defensar en un context de fortes retallades i de privatitzacions en serveis bàsics com són la sanitat o l'educació.

D'aquesta manera, la CUP Cervera es suma a les mobilitzacions en contra del consorci sanitari que el Govern de la Generalitat pretén impulsar a les terres de ponent i al pirineu lleidatà, el qual suposaria la sortida de l'Institut Català de la Salut (ICS) dels hospitals i CAPs del territori per passar a un model concertat que obre les portes a una gestió opaca i a la privatització encoberta.

En resposta a aquesta maniobra privatitzadora, s'ha constituit la Marea Blanca de Lleida, integrada per assemblees d'usuaris i treballadors en defensa de la sanitat pública presents a diverses poblacions de ponent i el pirineu lleidatà. Aquest moviment ciutadà ha recollit més de 38.000 signatures en contra del consorci sanitari i en defensa de la sanitat pública i, a dia d'avui, és qui lidera la mobilització amb concentracions i tancades als centres santiaris des de Sort o La Seu d'Urgell fins a Agramunt, Balaguer o Lleida.

CONTRA LA FRAGMENTACIÓ DE L'ICS I EN DEFENSA DE LA SANITAT PÚBLICA

El dia 25 de febrer de 2014 el Govern de la Generalitat de Catalunya va acordar unificar en un sol ens públic de gestió els centres sanitaris de dependència pública de Ponent i va fer l'encàrrec al Cat Salut de proposar en un termini inferior a sis mesos el projecte d'unificar sota la titularitat d'un únic ens jurídic, de naturalesa pública, propi i independent, tots els dispositius assistencials gestionats per les entitats proveïdores del sector públic vinculades al Departament de Salut en l'àmbit de la Regió Sanitària de Lleida: Institut Català de la Salut (ICS) i Gestió de Serveis Sanitaris (GSS), amb la participació de l'Institut de Recerca Biomèdica de Lleida (IRB). L'objectiu és, segons diu el govern, simplificar la gestió, millorar les economies d'escala i augmentar la coordinació entre els nivells assistencials, en benefici d'una atenció integral a les persones per tal d'incrementar el nivell de resolució dels problemes de salut en tot el territori, especialment pel que fa a l'atenció altament especialitzada.

En aquest sentit, l’assemblea del personal de l’ABS de Cervera-La Segarra, del CAP de Cervera i del CAP de Guissona signaven, el passat 10 de juny, un document consensuat en què consideraven que, malgrat no discutir una major capacitat de gestió i de decisió a Lleida, no veien clara la seva desvinculació de l’ICS, reconeixent la possibilitat de debilitar clarament el control públic de la gestió i amb el risc de poder generar situacions d’arbitrarietat i de corrupció. Consideren també que el seu empetitiment, fraccionant-lo en diverses entitats territorials diferents, pot suposar a mig termini un deteriorament de les condicions de treball dels professionals, alterant-ne la garantia d’equitat a l’hora de crear nous llocs de treball i/o de distribuir la dotació de personal per tot el territori. A tot això, cal contemplar també que els nous models laborals de contractació podrien quedar seriosament afectats, per la qual cosa aquest fraccionament podria debilitar no només el caràcter públic de la gestió sinó també la cartera de serveis en la seva gratuïtat i universalitat actual.

Pel que fa a la repercussió sobre la població específica que viu i treballa a la Segarra, frontera entre Ponent i la Catalunya Central, amb relacions cada vegada més obertes amb el Solsonès, el Bages, l’Anoia i la Conca de Barberà (que inclouen territoris de la Segarra Històrica), preocupa la barrera que pot sorgir en un futur proper per poder accedir als centres hospitalaris i d’especialitats més circumdants: de manera especial, el mateix Hospital d’Igualada (així com el de Manresa). En aquest sentit, sense prescindir de Lleida, hi ha una demanda també per tenir la franca disposició, sense impediments d’accés, per a la població segarrenca als serveis sanitaris d’Igualada i de Manresa, també per la seva major proximitat amb la Segarra. En aquest sentit, cal recordar la vigent lliure capacitat d’elecció de metge en tot el territori català, que s’hauria també de completar amb la disponibilitat d’accés als centres hospitalaris més propers de la xarxa pública, sense fronteres ni impediments.

Per tant, manifestem que:

- Cal que el govern garanteixi un sistema nacional de salut, de servei públic, d'accés universal, finançat mitjançant impostos progressius, així com un servei de qualitat, que garanteixi el dret a la salut a totes les persones que viuen a Catalunya en igualtat de condicions, per la qual cosa l'instem a no fer cap procés de privatització ni de mercantilització dels centres ni dels serveis sanitaris públics del sistema català de la salut.

- Cal que el govern no prengui cap decisió sobre la creació d'un únic ens jurídic per gestionar tots els dispositius assistencials de les entitats proveïdores del sector públic de salut de la Regió Sanitària de Lleida fins que no s'arribi a conclusions a partir d'un procés de diàleg i de debat durant un període de tres mesos amb els grups parlamentaris, amb la Universitat de Lleida, amb els professionals del sistema, amb els usuaris, amb els sindicats i amb les direccions dels centres de salut públics de la Regió Sanitària de Lleida.

- Cal fer una consulta amb garanties entre tot el personal, on puguin expressar la conformitat o no davant del nou projecte, abans que es concreti.

- Cal constituir durant els propers mesos el Consell de Participació Territorial de Salut de la Regió Sanitària de Lleida, l'Alt Pirineu i l'Aran per estudiar com es pot millorar la governança d'aquesta regió sanitària, la qualitat dels serveis sanitaris, la seva gestió cooperativa, la simplificació dels seus òrgans de gestió, l'autonomia territorial i els mecanismes de participació de l'àmbit local, dels professionals i dels pacients.

- Cal establir la representativitat directa de tots els professionals, per estaments, per centres i per distribució territorial, escollits directament pels mateixos professionals, en períodes establerts, en els òrgans de control de la direcció de la gestió, amb veu i vot i amb plena capacitat d’inspecció. Cal que hi hagi una representació directa de la mateixa comarca de La Segarra i dels seus municipis en els organismes de control de la direcció de la gestió.

- Cal que es garanteixi i es faciliti la plena accessibilitat, sense restriccions, als serveis hospitalaris i d’especialitats d’Igualada i de Manresa per a la població de la Segarra; i, quan calgui i es justifiqui, a la resta de centres hospitalaris de la xarxa publica de tot el Principat de Catalunya.

- Cal que es garanteixi un sistema de contractació estable, equitatiu i just, per als molts professionals que treballen en precari, bo i mantenint i millorant les condicions actuals de tots els professionals que treballen a la nostra i a les altres ABS de Lleida, dotant alhora a les ABS del personal necessari per garantir la qualitat i l’oferta assistencial.

- Cal desplegar les mesures de la Llei 8/2007 del 30 de juliol de l'Institut Català de la Salut, amb l'objectiu de millorar-ne l'eficiència i garantir plenament el caràcter públic i la integritat de l'ICS i la participació dels professionals i dels sindicats, així com mantenir la informació per mitjà de compareixences periòdiques per fer balanç de l'acció de govern cada cop que se'l requereixi.

En conseqüència, instem la Paeria de Cervera a prendre els següents acords:

- Posicionar-se en contra de qualsevol projecte de fragmentació de l'Institut Català de la Salut i a favor de garantir el seu caràcter públic i el seu control administratiu.

- Posicionar-se en contra de la creació d'un ens públic subjecte a drets privats, oimés tenint en compte que l'ICS ja és una empresa pública, des de l'any 2007, pendent de desenvolupar la seva autonomia de gestió.

- Instar el Govern de la Generalitat de Catalunya a complir els acords del Parlament abans esmentats.

- Trametre aquests acords al Govern de la Generalitat de Catalunya, als grups parlamentaris, al col·lectiu Dempeus per la Salut, a la Marea Blanca, a tots els sindicats del sector i a les entitats municipalistes.

Candidatura d'Unitat Popular de Cervera

Moció en PDF